Mindful eten: bewust genieten van wat je eet

12-08-2020


Om af te vallen en op je streefgewicht te blijven is meer nodig dan alleen een dieet. Je moet bereid zijn je levensstijl te veranderen, of in ieder geval de manier waarop je omgaat met eten. Een manier die daarbij kan helpen is mindful eten. Misschien heb je er al wel eens over gehoord, maar wat is dat nou precies? En wat voor invloed heeft het op je eetgedrag?

Mindfulness houdt in dat je bewust bent van jezelf en van de wereld om je heen. Je richt je aandacht op het heden en het genieten van het moment. Je schakelt je gedachten over later uit. Bij mindful eten sta je stil bij je eetgewoonten. Je focust op hoe je eet en niet wat je eet. Je eet met aandacht, waardoor je slechte gewoontes kunt doorbreken en verleiding van lekker eten beter kunt weerstaan. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeker en psychobiologie Lieneke Janssen van het Radboudumc.
 
Makkelijker gezegd dan gedaan, zul je wellicht denken. Wil je het proberen?

Deze 6 tips kunnen je helpen:

1. Eet zonder afleiding
Eet vooral niet voor de tv, maar ga rustig aan tafel zitten en leg je telefoon weg. Zonder afleiding focus je meer op wat je eet en proef je het pas echt.

2. Kauw je eten goed
Door goed te kauwen op je eten, verteer je het makkelijker en heb je bovendien sneller een bevredigend vol gevoel. Je eet hierdoor minder en bent je meer bewust van wat je lichaam echt nodig heeft.

3. Eet alleen wanneer je honger hebt
Eten uit verveling of stress is funest; je eet meer dan je nodig hebt, waardoor je aankomt. Als je eet omdat je je moe of lusteloos voelt, probeer dan eens rust te nemen óf juist in beweging te komen. Los het niet op met eten. En stop wanneer je je verzadigd voelt.

4. Schep kleine porties op en eet kleine hapjes
Door kleine porties op te scheppen, let je automatisch meer op hoeveel je eet. Vaak merk je na een klein portie dat je eigenlijk al genoeg hebt gehad, terwijl je bij een grotere portie zou hebben doorgegeten. Mocht het wel te weinig zijn, dan schep je nog een klein portie op. De kleine hapjes die je bewust neemt zorgen ervoor dat je meer smaakprikkels voelt, dit help om minder te eten.

5. Wees je bewust van het moment en gebruik je zintuigen
Door je zintuigen te gebruiken geniet je van je eten en blijft je aandacht erbij.

6. Neem pauzes tijdens het eten
Kleine pauzes tussen het eten door zorgen ervoor dat je er bewust voor kiest of je door wilt eten of niet. Vaak merk je dan dat je eigenlijk al verzadigd bent en niet meer nodig hebt.


COVID-19 Maatregelen

Je kunt de afspraak niet door laten gaan wanneer:
1. Je last hebt van een neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoest, benauwdheidsklachten, verhoging of koorts.
2. Één van je huisgenoten last heeft van benauwdheidsklachten of koorts. Blijf dan thuis. 
3.. Iemand in je directe omgeving het virus heeft opgelopen.
 
Daarnaast vragen wij je:
Bij binnenkomst jouw handen te desinfecteren. Er staat desinfectie op de tafel voor je klaar. 
 

  • pH-formula
  • pH-formula
  • pH-formula
  • pH-formula

Vraag of afspraak maken?

Bel ons of stuur een e-mail, wij helpen u graag verder.